atikahnufail


HURAIAN

-Peranan niat adalah amat penting dalam kehidupan manusia, kerana niat menentukan segala galanya samaada jujur atau tidak jujurnya, sama ada ikhlas atau tidak ikhlas seseorang itu atau sebagainya, semuanya bergantung dengan niat.

-Ulama’ kaum muslimin meletakkan niat itu sebagai rukun pertama dalam semua ibadat. Bahkan untuk membedakan antara ibadat dengan adat hanyalah dengan niat. Jika niatnya baik, baiklah amalannya dan begitulah seterusnya.

-Sesuatu perbuatan adat jika diniatkan mengikut tuntunan dan keredaan Allah dan Rasulullah maka ia berubah menjadi ibadat dan mendapat pahala.

-Penghijrahan manusia dari satu tempat kesatu tempat dari satu tugas kesuatu tugas. Dari satu hajat kesuatu hajat semuanya akan dilaksanakan mengikut apa yang diniatkan.

SUMBER : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Hadis dan huraian ni saya ambil di la man web iluvislam.com.



Amal yang ikhlas

'Amal yang didasarkan kepada niat yang baik dan ikhlas diterima ALLAH dan diberi ganjarannya. Imam Nawawi dalam keterangannya mengenai 'amal yang disertakan niat yang baik, telah berkata: Bahawa 'amal ini ada tiga bahagian, iaitu:

1. 'Amal yang dikerjakan kerana takut kepada ALLAH. Amal ini dinamakan ibadat hamba.

2. 'Amal yang dikerjakan kerana mendapatkan syurga dan pahala. 'Amal ini dinamakan ibadat saudagar.

3. ' Amal dikerjakan kerana malu kepada ALLAh dan kerana dilaksanakan hak kehambaan dan membuktikan kesyukuran serta merasakan diri sebagai seorang yang masih di dalam kecuaian dan kebimbangan yang penuh ketakutan kerana tidak tahu adakah 'amalnya diterima atau tidak'. ' Amal ini dinamakan ibadat yang merdeka.

SUMBER: m/s 63 - HADITH 40 -MUSTAFA 'ABDUL RAHMAN-

Pepatoh org Ganu "hok kiter niat tu la, hok tu la kiter dapat." hehe :D

JOm beramal kerana ALLAH!!!
0 Responses

Post a Comment