atikahnufail


Salam maal hijrah... Setiap orang semestinya mempunyai azam baru untuk dicapai dan semestinya azam baru itu mestilah ke arah kebaikan. Saya juga rasakan azam saya begitu banyak dan saya perlu listkan. Di samping itu juga, saya perlu tampal di meja study saya untuk saya selalu ingat dan sentiasa berusaha untuk merealisasikannya.
Saya juga mengakui tidak semestinya azam tahun ini dapat dicapai sepenuhnya tetapi kita boleh jadikan azam kita itu sebagai satu garis panduan dalam hidup kita.

Baru-baru ini saya ada menonton rancangan 'Suara Siswa' di tv 1 yang dihostkan oleh Dr. Fazley. Isu yang dibincangkan ialah "Hijrah: Makna pada siswa".



Perbincangan mereka juga menarik dan bersahaja bersama panel-panel jemputan yang terdiri daripada mahasiswa yang mewakili universiti masing-masing. Saya begitu tertarik dengan satu soalan ketika sesi soal jawab, iaitu "Kenapa azam tahun baru dilebihkan daripada azam maal hijrah?". Saya juga bersetuju begitu ramai remaja islam lebih mengutamakan azam tahun baru daripada azam maal hijrah, padahal hijrah merupakan peristiwa begitu penting dan besar dizaman Rasulullah s.a.w. Semestinya peristiwa maal hijrah perlu diberikan banyak pendedahan supaya dapat dihayati bersama.



Hijrah menuju Allah
Album : Devotees
Munsyid : Devotees

Bulat nian tekadmu
Dalam hijrahmu itu
Allah nanti kan bersama
Tempuh jalan yang diredhai

Hijrahmu menuju Allah
Ia sunnah para nabi
Para salihin dan muttaqin
Kembara hati menuju Ilahi

c/o
Andai rasa diri lemah
Di perjalanan hijrahmu
Sendirian tanpa mampu
Mohonlah pada Tuhanmu

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah
Di hujungnya hasanah...

~JOM Hjrah Menuju ALLAH!~
0 Responses

Post a Comment